ژئوتکستایل در این کاربرد موجب تثبیت راه ها و خطوط راه آهن میگردد و با توجه به شرایط محل، یک یا چند نقش اصلی را ایفا میکند.
حفظ هندسه بستر راه ها و خطوط راه آهن برای عملکرد بهتر، حیاتی میباشد.
ژئوتکستایل در نقش جداسازی، بین مواد پی (Ballast) و زیر پی (Subballast) واقع میگردد.
وقتی مواد Subgrade در اثر حرکت و نیروی کوبش آن به درون لایه پی و زیرین پمپاژ میشود.
-ویژگی لایه ژئوتکستایل در راه سازی
-میتواند بستر غیرسطحی را براین راه ها و خطوط راه آهن به وجود آورد و باعث کاهش سرعت و یا حتی خارج شدن وسایل گردد، یک ژئوتکستایل جداساز میتواند این مشکل را رفع نمائید.
-در نقش مستحکمسازی در خطوط جدید و یا خطوط تعمیری، با توزیع فشار وارده به Subgrade، موجب افزایش تحمل آن میگردد.
-مهارسازی مواد پی و زیر پی در مقابل حرکات جانبی کمک میکند و از این طریق خواص انسجامی و تحمل فشار را حفظ میکند.
-ژئوتکستایل همچنین مکانیزمی را برای زهکشی جانبی (حاشیهها) ایجاد میکند و عملکرد زهکشی را بهبود میبخشد.
-دو کاربردکلیدی ژئوتکستایل درجاده سازی وراه سازی
1-تسلیح لایه اساس جاده وراه
ناشی از اضافه کردن یک ژئوتکستایل درزیریا بین یک اساس برای افزایش ظرفیت باربری ميباشد.
-مزایای تسلیح اساس جاده وراه
-افزایش عمرمفید پروژه.
-تامین قابلیت های سیستم قدیمی با کاهش سطح مقطع.
-سطح مقطع خاکریزی را کاهش می دهد.
-به هم خوردگی بسترروسازی به حداقل می رسد.
-درمصرف مصالح صرفه جویی می شود.
2-گیردارسازی بسترروسازی راه
دراین حالت که لایه ژئوتکستایل بین لایه اساس و زیراساس و یا سطح زمین طبیعی با لایه زیراساس عمل می کند.
-مزایای گیردارسازی بستروسازی راه
-افزایش عمرمفید پروژه.
-سطح مقطع خاکریزی کاهش پیدا می کند.
-دستخوردگی لایه های خاکی کاهش پیدا می کند.
-قابلیت دسترسی و عملیات سازه ای در خاک های نرم فراهم می شود.
-یک سکوی متراکم مناسب با خصوصیات یکسان فراهم می گردد.